Friday, August 2, 2013

Bruschetta Malaya nama diberi...


Hello readers. Hari tuh ada publish gambar makanan dalam IG dan Facebook. Ramai juga lah yang minta recipe. Alhamdulillah. Recipe ini pun saya dapat dari kawan saya Wawa Yusoff. Dia memang terror bab cooking . 1st time tengok dia post dalam IG, terus nak recipe. 1st time buat menjadi. Memang simple dan senang dibuat, orang yang tak terror masak pun bole buat lah. So saya nak share kat readers sekalian . 

Nama recipe yang Wawa bagi tuh Roti Lapis Daging Berkeju tapi bila dah ke tangan saya recipe tuh dia jadi lain sket. Saya gelarkan "Bruschetta Malaya" Hewhewhew...

Ini pun saya copy paste dari blog Wawa.






*Panaskan Oven 190' utk 10 minit*

Bahan - Bahan

Bahan A

Daging Kisar Ramly 2 keping
Bawang Besar - ikut selera nak byk mana
Bawang Putih - ikut selera nak byk mana
Halia setengah inci
Serbuk kari/Sos cili/Sos tomato/Sos spageti - ikut korang nak pakai yg mana
mix veggie - nak tukar sayur lain pun boleh, taknak pakai sayur pun xpe
Mozzarella Cheese

Bahan B

Susu segar
Telur 2 biji
Roti 5 keping.

Cara - cara Bahan A

Bawang2, dan halia cincang halus. kemudian tumis
masukkan daging dan biar sampai masak.
masukkan sos pilihan korang.
masukkan sayur mayur
tumis tumis dan tumis sampai korang rasa cukup masak semuanya. 
tutup api dan biarkan.

Cara - cara bahan B

Potong roti kepada 4.
Bancuh telur dengan susu. 
Celupkan roti dan susun dalam loyang pembakar. 

-make sure dulang dah sapu margarine-

Bila dah susun elok utk layer pertama, tuangkan daging tadi dan ratakan atas roti. taburkan cheese. teruskan untuk layer yg kedua. utk layer kedua tu biar cheese kat atas tu banyak. sebab nnt kalau bakar cheese tu akan serap abis kat daging. Kalau cheese sikit nnt daging layer atas tu jadi kering dek kerana panas oven tu. Bakar selama setengah jam.

Selamat mencuba!


* Untuk sos, saya guna sos pasta Adabi, memang sedap nak mamps... So saya suggest pada kalian, guna sos pasta sebab memang akan rasa macam korang buat lasagna or makan kat luar. ;) dan untuk vegie pula saya lebih suka gunakan capsicum or letak kan aragula, lagi meletops, cuma yang gambar atas tuh tak letak la, hehehe*


No comments: