Wednesday, August 15, 2012

Twinkle little starssssss......


Hello everyone. Alhamdulillah sudah 26 Ramadhan 1433 kita berpuasa. Tidak lama lagi everyone will happy sebab akan beraya tak lama lagi. But for me, tak berapa happy sebab sekejap sangat rasanya Ramadhan. Plus tak dapat tunaikan tanggungjawab berpuasa sepenuhnya akibat sakit baru-baru ni. Sobs

Entry lepas, ada saya publish gambar tangan saya yang gemoksss tuh kena drip. Huhu. Ramai tanya kenapa. So I guess baik cerita dalam blog lah, so biar everyone yang tanya tahu why and yang tak tahu jadi tahu. Hahahaha *saje nak bagitau uolsss*

Actually ia akibat sakit perut di belah kanan yang amat perit. I don't know why, but it hurts so much. Painless orang putih cakap! Mula-mula ingat sakit biasa, sampai satu tahap, kena demam panas dan batuk. Sampai kan tak boleh nak berjalan betul sebab terlalu sakit. Asyik amik EL dan MC. Bad reputations laaaa for this yearsss. Deeyeeem!

Disebabkan terlalu sakit, Lokky terpaksa bawa saya ke hospital. Mula-mula we pegi Hospital Damai Services, Taman Melawati. Register, amik suhu badan and yes masa tuh suhu dah cecah 37 okay! Timbang berat, okay masa tuh naik berat badan, now dah maintain balik sebab puasa, hehehe. Dalam kurang half an hour kena tunggu doktor, masa tuh fikir doktor ni nak kena lempang laju2 agaknye. Sakit kot menahan..... Dah tunggu punya tunggu, at last, dapat jumpa doktor. I don't remember her name, she's Indian. So check bp (blood pressure), check breast, check perut. Tanya lah period datang berapa haribulan, masa tuh plak memang period delayed. So doktor suspect pregnant. Saya pulak tak rasa saya pregnant, sebab tak rasa "feel" pun kannn. So doktor tuh suka hati amik darah saya around 3 tiub gilaaa banyak okay. Smp naik lebam tgn saya, dia cari urat. Lepas tuh amik urine test and last sekali buat ultra sound. Okay that was my first time doing that. Rasa memang pregnant pula, but tak okayyy!

Masa buat ultra sound, doktor nampak something. Masa tuh muka Lokky agak teruja, tapi last2 doktor cakap suspect appendix. Huhuhu deyeem! So kena admitted. Siap kata nanti kena operate but kena tunggu result darah. So kena lah admitted ward. Around half an hour lah, I have to wait and get the result... Thanks to encik hubs yang temankan saya. Imagine on that time, bulan puasa. 2nd puasa okay adik2 uols!


-- Huhuhuhuhuhu kena drip --

Dah dapat result, doktor kata mmg appendix. So mmg kena operate. Dia cite lah ade dua kaedah, satu tebuk satu lagi masuk kan camera la. Masa dengar, macam nak mati rasanya. Masa tuh nangis nak mak and abah..... Dorang plak kat kampung, so sedih laaaa... Discuss with Lokky, decide find other option, pegi hospital kerajaan. So decide punya decide, saya nak pergi Hospital Selayang. Lokky buat urusan discharged saya, so saya pun pergi lah pula Hospital Selayang. Masa tuh dah pukul 3pm! Amik nombor giliran, pegi jumpa medical officer, check bp lagi semua lah dia check. Lepas tuh tunggu lagi, lepas tuh barulah dapat jumpa doktor.

Part paling best. Doktor kata saya tak kena appendix. Boleh????!! Sekali lagi buat ultra sound. Sekali lagi dorang fikir saya pregnant. Amik urine test sebanyak 2 kali, nasib baik ade lah air nak bagi, itu last punya lah, sebab dah tak boleh keluar dah, hahahaahaa!!! Kemudian amik blood test pun 2 kali, sampai hampir kena tackle lah dengan budak amik darah tuh ;p ... Semua sekali 4jam rasanya. Lokky terpaksa berbuka di hospital sebab temankan saya. Masuk wad kecemasan, so pakar bedah surgical check keadaan saya, dia tekan perut, bila tekan mmg sakit, tapi bila sentuh sket, mmg tak rasa ape lah. So doktor tuh pelik.. Dia kata if appendix lah, tekan sket dah menjerit, but saya buat muka "sengal" hahaha!

So dia suruh saya refer doktor gynae plak. Adoooi masa ni jam dah menunjukkan pukul 9pm! Bayangkan berapa lama saya dan Lokky duduk dalam hospital, memang tak larat okay, saya siap kata nak balikkkkk! Saya paling takut jumpa doktor pakar gynae, takut apa2 tak best kat rahim saya ni. So tawakal lah pegi. Jumpa doktor pakar gynae yang sangat baik hati, dia perempuan and sorry lupa nama dia...

Mula2 buat ultra sound. Yessssssssssssssss again!!!!!!!!!!! Urggh! So dia check memang tak nampak apa. So peliks! Dia kata my uterus is in a good condition, alhamdulillah... So dia kata, dia nak seluk guna alat berbentuk panjang. Masa ni, omggg! So takut uolssss.... Dia kata don't kemut2, hahaha!!! So I tak kemut lah, buat cam biasa la katakan..... So dia check, and again tak de ape2... Last solution, dia seluk pakai tangan! Yessss pakai tangan yeeee, macam nak ape je, rasa macam nak beranak pun ada, suka hati seluk kannnnn... What on earth la kannn! So buatlah macam biasa, merelakan saje laaaa. Pun jawapan nya xde ape2. Sebab dorang takut kena fibriod or ada cyst kan. Alhamdulillah tak ada. So she send me to Dr Hong, Rasanya lah nama dia cam tuh lupa dah... Belum sempat nak jumpa, nurse dah suruh admitted. So Lokky buat lah urusan admitted. Admitted untuk observation. Oh my!!! Seperti bahan uji kaji rasanya time tuh.. Sobs


-- Tangan yang gemookssss. Peace babehhhh --

So kena admitted sampai 3hari. Dah lah tak boleh makan, kena puasa. Nak tgk sakit ke tak perut tuh, rasa mcm pelik plak kan kaedahnyaa, so watever. Doktor pakar pula memang on time check. Hospital Selayang yang bagusnya doktor2 pakar. Tak bestnya banyak sgt doktor pelatih, so byk sgt soalannyeeeee! Hmm rasa mcm panjang plak entry ni, okay tak pe, cite lagiii yeeeee. Sebab nak raya ni, so nanti bersawang lagi. Hahaha.

So selama 3hari tuh lah, saya berpuasa tak dapat makan, minum air pun tak de, sampai satu tahap doktor kata dah boleh makan, ha amikkk makan roti cokelat sampai habis, minum air bergelen2.. Hahahaha. Time tuh memang kempis perut mak uolsss! Kempis la juga dari tak de langsung kannn. Masa tuh memang agak pelik, perut tak sakit. Tension betul! Kesian kat Lokky sebab kena amik cuti semata-mata jaga bini dia ni yang sakit jeeeeee memanjang. Nak buat cam ne, memang hidup asyik sakit. Tak sakit tuh agak peliks juga kannnn... Thanks sayang, I love you so muchos!


-- Lokky yang setia menemani saya.Sian dia sampai tertido kat couch,love you syg --


After treatment, doktor check semua, dia suruh saya balik... Haha! Sebab tak dapat detect sakit ape. Tapi next month ada appointment dengan pakar X-RAY! Kena puasa lagiiii, so tak pe time tuh dah raya, so after X-RAY boleh la makan ye idak. Hmmm. Saya mengharapkan yang saya tak sakit apa-apa...... Nak sihat je and tunggu benih berbuah, wah gituuuuuuuuu! I want babiesssss. Hehehe... So itu lah citenyeeee. Last-last tak sakit, ape kejadahnya kan. But for me, itu ujian dari Allah Taala buat saya dan suami. Ada sebab dia bagi sakit ni kat saya. Mungkin nak uji kesabaran saya dan juga kesabaran Lokky menjaga saya ni. Saya ni jenis kalau dah sakit, memanjang nak orang ade dgn saya 24/7! Abah mak dan Kak Intan ade pesan kat Lokky, jaga saya elok-elok sebab saya ni jenis anak dan adik dan kakak yang manjeeeeee! Huhuhuhu what to do! Memang punnnn. Lagi satu, mak abah tak de disisi saya sepanjang saya sakit, so saya agak sedih juga. Saya memang nak perhatian. Nak perhatian bukan sebab kurang kasih sayang. Bukaaaaaaaanyeee. Malah bukan attention seeker. Tapi saya perlukan orang di sisi saya. Yes tau mati sorang-sorang. Tapi masa mati, at least people with us kannn. Okay dah melalut panjang. That's all babeh!



-- Tangan saya lebam after keluar dari hospital. 2weeks baru baik. Sobs --


ps : Hmm ke saya ni stress? So saya sakit perut? Ade sesiapa boleh bagitau pasal stress? Simptom lebih kurang sama kan...? Whatever. Bye!


Jazakallah Khair ;)